Invatarea socio-emotionala promoveaza succesul academic al copiilor si relationarea, contribuind la dezvoltarea unui climat scolar sigur si respectuos. Contribuie de asemenea la prevenirea problemelor comportamentale, a respingerii de către colegi, a impulsivitatii si performantelor scolare slabe.
Programele de invatare socio-emotionala se adreseaza copiilor, educatorilor, invatatorilor si profesorilor acestora, precum si parintilor.
Programe de invatare socio-emotionala centrate pe dezvoltarea a cinci competente cheie:
 

 Autocunoastere:  abilitatea de a-si recunoaste corect emotiile si gandurile, precum si influenta lor asupra comportamentului. Include evaluarea precisa a punctelor forte si a limitelor si dezvoltarea unui sentiment de incredere si optimism.

Stapanirea de sine: abilitatea de a-si regla emotiile, gandurile si comportamentele in situatii diverse. Aceasta include managementul stresului, controlul impulsurilor, motivarea, precum si stabilirea de obiective personale si academice si concentrarea asupra atingerii lor.

Constiinta sociala: abilitatea de a intelege perspectiva si de a empatiza cu alti semeni cu trecut si culturi diferite, de a le intelege normele etice si sociale de comportament, de a recunoaste resursele si suportul oferit de familie, scoala si comunitate.

Gestionarea relatiilor: abilitatea de a stabili si mentine relatii sanatoase si pline de satisfactii cu diversi indivizi si grupuri. Aceasta include comunicarea clara, ascultarea activa, cooperarea, rezistenta in fata presiunilor sociale inadecvate, negocierea constructiva a conflictelor, precum si solicitarea si oferirea de ajutor cand este necesar.

Abilitatea de a lua decizii responsabile: abilitatea de a face alegeri constructive si respectuoase asupra comportamentului personal si a interactiunilor sociale, decizii bazate pe luarea in considerare a standardelor etice, preocuparilor de siguranta, normelor sociale, evaluarea realista a consecintelor diverselor actiuni, precum si starea de bine a sa si a celorlalti.